Na samym początku,dla przypomnienia - w skrzyni 722.6 pracują 3 zawory przy każdym przełączaniu biegów. Są to zawory:
- SPC - regulujący ciśnienie przełączania, które trafia później na konkretne zawory przełączające (Y3, Y4, Y5)
- MPC - od modulacji ciśnienia podczas przełączania biegów, czyli pisząc prościej i dosłownie, od tego, aby przejścia między przełączeniami biegów były płynne, bez szarpnięć itp.
- no i 3 zawory przełączające: Y3 (przełącza 1-2/4-5), Y4 (przełącza 3-4), Y5 (przełącza 2-3)
O ile obciążenie silnika, dla danego pojazdu marki Mercedes było przez inżynierów dokładnie wyliczone i na tej podstawie dobrane wartości w sterowniku skrzyni biegów, tak w przypadku swapów we własnym zakresie jest z tym trochę gorzej. W sterowniku SCG-ATC 722.6 obciążenie (LOAD) obliczane jest tylko na podstawie położenia pedału gazu.
Zarówno dla zmiany biegów w górę, jak i w dół znajdziemy mapy przełączania SPC i MPC (i to osobno dla każdego przełączenia 1-2 / 2-3 ... 3-2, 2-1).
W przypadku ustawienia map należy uzbroić się w cierpliwość, oraz poświęcić na to sporo czasu i nakręcić sporo kilometrów autem. Ustawić wszystko idealnie w ciągu jednego dnia jest fizycznie niemożliwe. Dlaczego?
Otóż ustawiamy mapy nie tylko dla danego obciążenia ale również dla aktualnej temperatury ATF. ATF zmienia swoje właściwości podczas nagrzewania. Inną będzie miał gęstość w temperaturze -10 st.C. a inną przy 90 st.C. No i tu właśnie generuje nam się ten czas na idealne ustawienie sterownika.
Zaczynamy jazdę autem, robimy nastawy od samego początku, ATF się powoli rozgrzewa. Nie możemy się już cofnąć szybko by sprawdzić poprawkę dla 30 st.C. ATF, bo już przekroczyliśmy 50 st.C. Jedynie pozostaje nam zrobić to dopiero po wychłodzeniu ATF w skrzyni biegów.
Jeżdżąc samemu autem robiłem notatki podczas codziennej jazdy (jeśli zauważyłem potrzebę zmiany), by później w "pakiecie" wprowadzić je za jednym zamachem i przetestować podczas kolejnej przejażdżki.
PRZYKŁADOWE MAPY, JAKIE USTAWIŁEM DLA SAMOCHODU KLIENTA