Na początek trochę informacji technicznych, które przydadzą się w zrozumieniu działania oraz wysterowaniu sterownika SCG-ATC722.6.
Biegi w skrzyni 722.6 przełączane są przez kilka elektrozaworów umieszczonych w płycie sterującej. Samo przełączanie biegów wygląda trochę inaczej niż w skrzyniach innych producentów. Tu zawory nie są otwarte lub zamknięte dla załączenia/wyłączenia danego biegu. Każde przełączenie biegu to praca jednocześnie 3 zaworów (MPC-modulacji, SPC-ciśnienia przełączania, elektrozaworu przełączającego) na krótki moment, tylko podczas procedury przełączenia. Wyjaśni to poniższa tabelkaTak samo nie występują tu osobne zawory dla danego biegu - przykładowo ten sam zawór pracuje podczas przełączania 1-2 jak również 4-5.
Podczas pracy z dostosowaniem map sterownika będziesz musiał wyregulować modulację MPC oraz ciśnienie przełączania SPC. To najważniejsze ustawienia aby cieszyć się dobrze pracującą skrzynią biegów.
SPC - ciśnienie przełączania biegów
Bardzo istotny parametr, nad którym warto dobrze popracować. Ciśnienie przełączanie nie może być ani za niskie (wtedy skrzynia potrafi zgubić biegi, zamienić je miejscami, wrzucić na "neutral"), ani za wysokie (mocne uderzenia, które mogą doprowadzić do uszkodzenia skrzyni). Ciśnienie reguluje się w zakresie 0-100% dla danego obciążenia (LOAD) oraz temperatury ATF-u.
MPC - modulacja ciśnienia podczas przełączania biegów
Dzięki modulacji możesz wyregulować przełączanie biegu od bardzo miękkiego, wydłużonego w czasie, do szybkiego, ale kosztem komfortu podczas używania (wyższy bieg = szarpnięcie, niższy bieg = mocne hamowanie silnikiem). Ciśnienie reguluje się w zakresie 0-100% dla danego obciążenia (LOAD) oraz temperatury ATF-u. Dla przełączania biegów w górę wybierz zakres 50-100%, natomiast dla przełączania w dół raczej niższe wartości (niekiedy operowałem w zakresie 7-15 dla przełączania 3->2 lub 2->1 by łagodnie wyhamować silnik).
Bieg awaryjny skrzyni, to zawsze bieg 2-gi. Bez podłączonego do skrzyni sterownika, wiązki, skrzynia powinna pozwolić na przemieszczanie się samochodem w trybie awaryjnym zarówno do przodu jak i do tyłu. Jeśli tak się nie dzieje, szukaj problemu najpierw w skrzyni biegów (w tym niski poziom ATF) doprowadzając do stanu, gdzie skrzynia zacznie pracować poprawnie.
Sterownik SCG-ATC 722.6 ma również bieg 2-gi ustawiony jako bieg domyślny. Podczas pracy w trybie automatycznym, skrzynia startuje z drugiego biegu. Podczas pracy w trybie manualnym jest oczywiście możliwość przełączenia na bieg 1-szy.
Trwają prace programowe aby zmienić nastawę dla trybu automatycznego i możliwość ruszania zawsze z 1-szego biegu domyślnie.
Trwają prace programowe aby zmienić nastawę dla trybu automatycznego i możliwość ruszania zawsze z 1-szego biegu domyślnie.
BARDZO WAŻNE !!
Wszelkie nastawy jakie są wprowadzone w sterowniku domyślnie, testowane były na SPRAWNEJ skrzyni biegów. Sprawna skrzynia biegów to skrzynia:
- bez zużytych tarcz i przekładek
- ze szczelnymi uszczelnieniami w pistonach koszy
- bez przedmuchów na zaworach hydraulicznych w płycie sterującej
- bez wycieków na zaworach elektrycznych
Niestety sam fakt, że skrzynia była wyciągnięta "z jeżdżącego auta" nie dowodzi, że skrzynia jest sprawna w 100%. Oryginalny sterownik EGS jest sterownikiem, który sam dostraja parametry w związku ze stylem jazdy użytkownika, lub zużyciem komponentów.