niedziela, 23 stycznia 2022

Instalacja sterownika w samochodzie

Sterownik przeznaczony do montażu przez doświadczonych instalatorów. Potrzebna minimalna wiedza z zakresu wgrywania oprogramowania przez środowisko Arduino (w przypadku gdy zajdzie potrzeba aktualizacji oprogramowania pokładowego), dobra znajomość instalacji elektrycznej samochodu oraz czujników pracujących w pojeździe, takich jak: TPS [potencjometr położenia pedału gazu], czujnik położenia wału, czujnik ABS-u.
W przypadku niewłaściwego podłączenia może dojść do uszkodzenia sterownika! 

Sterownik został zaprojektowany w taki sposób, aby maksymalnie uprościć montaż w pojeździe. Możesz wykorzystać oryginalne wiązki zarówno do skrzyni biegów jak i lewarka analogowego jakie znajdują się w Mercedes W210 oraz innych modelach ze skrzynią 722.6. Pinout sterownika, w przypadku instalacji z podłączeniem do sieci CAN-Bus jest w 100% zgodny z oryginalnym EGS52. W przypadku podłączenia sterownika do czujników analogowych w pojeździe oraz lewarka analogowego, również nie przysporzy większych problemów, gdyż pinout jest prawie w pełni zgodny z oryginalną instalacją Mercedes. 

Jeśli podłączasz sterownik z wykorzystaniem instalacji CAN-Bus samochodu Mercedes i będziesz pobierał dane ze sterownika ABS oraz ECU, nie musisz podłączać dodatkowo czujników analogowych opisanych niżej. 

Poniższa procedura dotyczy podłączenia sterownika z wykorzystaniem czujników analogowych

Do minimalnej pracy sterownika w trybie MANUALNYM, z prostym sterowaniem przełączania elektrozaworów, wystarczy podłączyć sterownik do zasilania +12V, lewarka CAN-Bus oraz skrzyni biegów. 
Ten tryb przeznaczony jest raczej do testu sterownika oraz ciśnień przełączania biegów w górę i w dół. Przełączanie biegów w takiej konfiguracji nie jest idealne z uwagi na stałą modulację [o tym więcej we wprowadzeniu].

Podłączenie dodatkowo czujnika położenia wału oraz potencjometru położenia pedału gazu [TPS] pozwoli w pełni wykorzystać potencjał sterownika w trybie MANUALNYM. Możesz teraz korzystać z map zapisanych w pamięci sterownika i dostrajać je do własnych preferencji. 

Praca skrzyni biegów w pełni automatycznie wymaga podłączenia dodatkowo czujnika prędkości pojazdu. Może to być czujnik VR zamontowany na kole lub dyfrze, albo koronka z czujnikiem zainstalowana na wyjściu ze skrzyni biegów. 

Specyfikacja czujników analogowych, z którymi współpracuje sterownik:

  • czujnik położenia wału VR lub HALL
  • czujnik prędkości pojazdu VR lub HALL
  • potencjometr położenia pedału gazu z wyjściem 0-5V
Podłączenie sterownika w samochodzie (dotyczy rev.C ze stycznia 2022):

  • zasilanie +12V, załączane po stacyjce, o obciążeniu minimum 10A podłącz przez bezpiecznik 10A do pinu 29 sterownika
  • zasilanie -12V [GND] podłącz do pinu 30 sterownika
  • napięcie +5V do zasilania TPS pobierz z pinu 13 sterownika, GND podłącz do masy pojazdu lub do pinu
  • wyjście sygnału 0-5V z TPS podłącz do pinu 8 sterownika
  • czujnik prędkości pojazdu podłącz do pinów 23 oraz 24 (w przypadku czujnika VR) lub tylko 24 (w przypadku czujnika HALL)
  • czujnik położenia wału podłącz do pinów 1 oraz 2 w sterowniku (w przypadku czujnika VR) lub tylko do 1 (w przypadku czujnika HALL)
  • wyświetlacz Nextion 3.5" należy podłączyć do +5V (pin 13), GND (masa pojazdu lub pin 30), TX wyświetlacza do RX w sterowniku (pin 6), RX wyświetlacza do TX w sterowniku (pin 7)
  • lewarek CAN-Bus podłącz do zasilania samochodu, a linie CA-H oraz CANL podłącz do pinów H i L w sterowniku
  • w przypadku lewarka analogowego PRND4321 podłącz go do pinów 3,25,26,27,28 (zgodnie z opisem w PDF) lub wykorzystaj oryginalną wiązkę pozyskaną z Mercedes W210
  • jeśli podłączasz lewarek CAN-Bus PRND+/-, musisz podłączyć dodatkowo przełącznik ON/OFF wyboru trybu Manual/Automat. Jeden pin przełącznika podłącz do +12V (po stacyjce), drugi pin przełącznika podłącz do pinu 3 w sterowniku
  • skrzynię biegów podłącz do sterownika z wykorzystaniem oryginalnej wiązki pozyskanej z Mercedes W210, W203, W220 (oraz innych modeli ze skrzynią 722.6), lub zgodnie z opisem w PDF
  • łopatki zmiany biegów w trybie manualnym (jeśli nie chcesz wykorzystywać +/- przy lewarku, lub zainstalowałeś lewarek analogowy) podłącz do pinu 10 (biegi w dół) oraz 9 (biegi w górę) oraz do +12V po stacyjce (dodatkowy opis w PDF)