CANBus Bridge W212

Mercedes W212 - swap silnika OM648 i projekt mostka CAN-Bus do tego celu.

Na wstępie chciałbym wytłumaczyć cel projektu "Mostek CAN-Bus Mercedes". 

ECU silników, przykładowo OM611, 612, 613, 646, 647, 648 generują dane do sieci CAN-Bus auta. Te dane wysyłane i odbierane są w specjalnym formacie, odpowiedniej prędkości, z własnym numerem porządkowym (ID) oraz ciągiem danych do każdego ID. Każdy ciąg danych zawiera informacje, jak prędkość obrotową silnika, temperaturę płynu chłodzącego, dane diagnostyczne i wiele, wiele innych. 

Firma Mercedes w 2008 roku (z moich obserwacji tak wynikło, choć mogę się mylić) zmieniła podejście do wysyłania danych w sieci CAN-Bus. Stworzyli swoistą "wieżę Babel" mieszając dane między ID urządzeń jak i zmienili całkiem ID. To co wcześniej było wysyłane w ID308, przeszło do trzech innych ID, z innymi danymi. Nie ma mowy aby urządzenie "starszej daty" pracowało z urządzeniami "nowego CAN-Bus". Dotyczy to każdego komponentu samochodu. Nic, totalnie nic nie da rady zgrać ze sobą przez kodowanie czy typowe prace. Do tego linię 500 kbps rozłożyli na 2 osobne linie po 500 kbps, osobno dla napędu, osobno dla komunikacji z licznikiem czy EZS. 

Chcąc założyć silnik starszej daty jak OM648 do auta nowszego (tu W212 z 2012 roku modelowo), pojawiła się potrzeba stworzenia urządzenia elektronicznego oraz oprogramowania, tłumaczącego dane między modułami, aby poprawnie wyświetlać dane na liczniku, mieć możliwość rozruchu silnika z oryginalnej stacyjki, uruchomić pompę paliwa, czy pozwolić na poprawną pracę automatycznej skrzyni biegów. Pisząc językiem technicznym, pozwoli na połączenie ze sobą modułów FBS2/FBS3/FBS4.

Założenia projektu:

  • elektronika zbudowana z użyciem mocnego procesora, umożliwiającego przeliczanie dużej ilości danych w czasie rzeczywistym
  • dwa kanały CAN-Bus, aby dopasować urządzenie do sieci 500kbps w W212
  • wydajna przetwornica impulsowa 3,3V, która nie będzie się grzała
  • zabezpieczenie urządzenia przed dostaniem się wilgoci, aby mogło pracować w ciężkich warunkach
  • tłumaczenie wszystkich, potrzebnych danych między silnikiem OM648, stacyjką, licznikiem, skrzynią automatyczną oraz lewarkiem zmiany biegów
Zaprojektowałem układ elektroniczny, zgodny z wcześniejszymi założeniami. Układ montowany jest na zautomatyzowanej linii produkcyjnej w fabryce i dostarczany do mnie gotowy. 


Równolegle prowadziłem prace programowe nad oprogramowaniem do tego celu, które trwały 1,5 miesiąca. Na chwilę obecną zostały zakończone i ewentualnie dalsze zmiany w oprogramowaniu będą wprowadzane po zamontowaniu silnika OM648 do W212. 

Kilka filmów z testu mostka CAN-Bus 

Licznik W212 podłączony do sieci CAN-Bus w Mercedes W211 z silnikiem OM647. Mostek CAN-Bus podłączony między licznikiem a siecią auta. Sprawdzenie poprawności pracy kontrolek "grzania świec" oraz "check engine". 


Kolejny film to test prędkości obrotowej silnika oraz temperatury płynu chłodzącego. Do obu liczników dostarczam dane zgrane z mojej W211 z motorem OM647


Test w aucie, z uruchomionym silnikiem OM648 - uruchomienie z oryginalnej stacyjki W212 + obroty silnika.


Kolejna aktualizacja mostka o funkcję CAN-Gateway, pozwalającą na przepływ wybranych danych między dwiema liniami CAN-Bus. Dzięki temu niektóre komponenty auta zaczęły pracować poprawnie (jak lewarek zmiany biegów). 


Krótki test-drive