Mercedes W212 - swap silnika OM648 i projekt mostka CAN-Bus do tego celu.
Na wstępie chciałbym wytłumaczyć cel projektu "Mostek CAN-Bus Mercedes".
ECU silników, przykładowo OM611, 612, 613, 646, 647, 648 generują dane do sieci CAN-Bus auta. Te dane wysyłane i odbierane są w specjalnym formacie, odpowiedniej prędkości, z własnym numerem porządkowym (ID) oraz ciągiem danych do każdego ID. Każdy ciąg danych zawiera informacje, jak prędkość obrotową silnika, temperaturę płynu chłodzącego, dane diagnostyczne i wiele, wiele innych.
Firma Mercedes w 2008 roku (z moich obserwacji tak wynikło, choć mogę się mylić) zmieniła podejście do wysyłania danych w sieci CAN-Bus. Stworzyli swoistą "wieżę Babel" mieszając dane między ID urządzeń jak i zmienili całkiem ID. To co wcześniej było wysyłane w ID308, przeszło do trzech innych ID, z innymi danymi. Nie ma mowy aby urządzenie "starszej daty" pracowało z urządzeniami "nowego CAN-Bus". Dotyczy to każdego komponentu samochodu. Nic, totalnie nic nie da rady zgrać ze sobą przez kodowanie czy typowe prace. Do tego linię 500 kbps rozłożyli na 2 osobne linie po 500 kbps, osobno dla napędu, osobno dla komunikacji z licznikiem czy EZS.
Chcąc założyć silnik starszej daty jak OM648 do auta nowszego (tu W212 z 2012 roku modelowo), pojawiła się potrzeba stworzenia urządzenia elektronicznego oraz oprogramowania, tłumaczącego dane między modułami, aby poprawnie wyświetlać dane na liczniku, mieć możliwość rozruchu silnika z oryginalnej stacyjki, uruchomić pompę paliwa, czy pozwolić na poprawną pracę automatycznej skrzyni biegów. Pisząc językiem technicznym, pozwoli na połączenie ze sobą modułów FBS2/FBS3/FBS4.
Założenia projektu:
- elektronika zbudowana z użyciem mocnego procesora, umożliwiającego przeliczanie dużej ilości danych w czasie rzeczywistym
- dwa kanały CAN-Bus, aby dopasować urządzenie do sieci 500kbps w W212
- wydajna przetwornica impulsowa 3,3V, która nie będzie się grzała
- zabezpieczenie urządzenia przed dostaniem się wilgoci, aby mogło pracować w ciężkich warunkach
- tłumaczenie wszystkich, potrzebnych danych między silnikiem OM648, stacyjką, licznikiem, skrzynią automatyczną oraz lewarkiem zmiany biegów
Równolegle prowadziłem prace programowe nad oprogramowaniem do tego celu, które trwały 1,5 miesiąca. Na chwilę obecną zostały zakończone i ewentualnie dalsze zmiany w oprogramowaniu będą wprowadzane po zamontowaniu silnika OM648 do W212.
Kilka filmów z testu mostka CAN-Bus
Licznik W212 podłączony do sieci CAN-Bus w Mercedes W211 z silnikiem OM647. Mostek CAN-Bus podłączony między licznikiem a siecią auta. Sprawdzenie poprawności pracy kontrolek "grzania świec" oraz "check engine".
Kolejny film to test prędkości obrotowej silnika oraz temperatury płynu chłodzącego. Do obu liczników dostarczam dane zgrane z mojej W211 z motorem OM647
Krótki test-drive