niedziela, 23 stycznia 2022

Problemy i rozwiązania

Jak to w życiu bywa, zawsze znajdą się jakieś problemy podczas pracy z nowym sterownikiem. Postaram się przytoczyć kilka z nich, oraz rozwiązania jakie zostały zastosowane w celu ich wyeliminowania.

Większość problemów bierze się niestety w związku z niewłaściwym montażem, dobraniem złych komponentów, uszkodzoną skrzynią biegów.

"Ten sterownik nie działa, jest wadliwy"

Takie stwierdzenie kilka razy się przewinęło w rozmowach z klientami. 
Przykładowe auta 2 klientów, którzy tak twierdzili przyjechały do Darłowa na oględziny. 

Jedno z aut przyjechało na lawecie z okolic Poznania. Pierwsze podstawowe pytanie do klienta (o co też pytałem przez telefon): "Czy auto jeździ na 2-ce awaryjnej jak się sterownik odłączy?" W odpowiedzi usłyszałem "tak". Wyciągam wtyczkę ze skrzyni biegów (sterownik skrzyni odłączony), uruchamiam auto, wrzucam R - auto nie jedzie, wrzucam D - auto nie jedzie ... NIESTETY, nie jest to wina sterownika, tylko uszkodzonej skrzyni biegów, bo skrzynia 722.6, bez podłączonej wtyczki MUSI pracować do przodu na 2-ce awaryjnej jak i na R awaryjnym - jeśli nie pracuje - jest uszkodzona. Klient odpalił lawetę i wrócił do domu - ja prawdę mówiąc nic nie mogłem doradzić w tym momencie poza wymianą skrzyni biegów. 

Kolejne auto wylądowało u mnie na strojenie/sprawdzenie (bo sterownik jak i cały swap zamontowany był przez inną firmę). Sam tym autem jeździłem u klienta i mapy wymagały dostrojenia jak się ATF rozgrzewał. Po czasie klientowi całkowicie skrzynia zgłupiała i zostały chyba 2 biegi. 
Skrzynia zdemontowana, sprawdzona - cała. Sterownik hydrauliczny sprawdzony - cały. Sprawdzam sterownik skrzyni biegów i "o zgrozo" - w środku woda, a sam sterownik skorodowany (więc już wiadomo co było jednym z powodów). Załączam fotkę "rudej" na sterowniku.


Aby nie przynudzać, to dalsze oględziny wykazały: niewłaściwie dobrany i uszkodzony zarazem lewarek przełączania biegów, wadliwą instalację elektryczną (sygnał CAN-Bus pociągnięty przewodem od przedłużacza), niewłaściwie dobrane cięgno łączące lewarek wraz ze skrzynią, zbyt mały przekrój przewodów do chłodnicy ATF, zbyt małą chłodnicę, bo po 10 minutach jazdy ATF przekraczał 100 st. C. i skrzynia wariowała. 

"Nie da rady wyregulować tego sterownika - wszystko już wpisywałem"

Niekiedy wręcz jest to niemożliwe jeśli płyta sterująca jest już zmęczona i elektrozawory przepuszczają. To bardzo częsty problem leciwych skrzyń. Taka ciekawostka, to z 6-ciu rozebranych skrzyń ledwo zebrałem komplet w pełni sprawnych elektrozaworów i jedną płytę bez przedmuchów na sekcjach - to jest fakt. Warto zatem przyjrzeć się płycie sterującej zanim zacznie się regulować parametry przełączania miedzy biegami. Sam tego doświadczyłem na własnej skórze i wiem, że walka z ustawieniami potrafi trwać i trwać. Oczywiście, w końcu uda się dobrać takie parametry, że zacznie to "jako-tako" pracować, ale uwierz - na w pełni sprawnej płycie sterującej i elektrozaworach jest to mega przyjemna robota, bo od ręki wszystko śmiga i trzeba rzeczywiście dostroić a nie "wymęczyć". 
Instrukcja Sonnax-a dotycząca sprawdzenia płyty sterującej podciśnieniem --> KLIK 
Ciekawy materiał na Youtube pokazujący jak sprawdzić szczelność elektrozaworu --> KLIK

"Jeździ dobrze i po czasie przestaje, biegi głupieją, załącza się luz"

Najczęściej związane jest to z niewłaściwym doborem ciśnień SPC oraz MPC dla różnych temperatur ATF-u. Również sam ATF zalany do skrzyni ma kolosalne znaczenie. Musisz wiedzieć, że inne ciśnienie przełączania biegu będzie dla ATF-u, który ma temperaturę 20 st. C. a inne dla temperatury 85 st. C. ATF rozgrzewając się zmienia swoje parametry i nie ma możliwości aby dobrać jedno ciśnienie dla wszystkich temperatur. 
ATF - tu należy wlewać do skrzyni tylko to, co spełnia normę Mercedes dla skrzyni 722.6. Niewłaściwy ATF potrafi po rozgrzaniu doprowadzić do całkowitego unieruchomienia auta, które na każdej pozycji lewarka ma luz - po ochłodzeniu jedzie dalej. Jaki ATF warto lać? Warto kliknąć i poczytać o skrzyni na PRND.
Chłodzenia ATF-u również ma kolosalne znaczenie, bo ATF osiągający powyżej 85 st. C. sprawia, że przełączanie biegów może odbywać się z problemami, biegi potrafią zamienić się miejscami itp. 
O ile w autach seryjnych, gdzie testowałem sterownik nie jest to problemem, bo komponenty są dobrze dobrane, tak w autach przerabianych, po swapach, z podwyższoną mocą zaczynają się problemy w zakresie wychłodzenia ATF-u do 85 st.C. i poniżej. 

"Nie działa odczyt prędkości pojazdu i odczyt z wału"

Każdy sterownik przed wysyłką jest testowany. Testuję miedzy innymi ten blok sterownika z wykorzystaniem generatora impulsów. Jeśli masz poprawnie podłączony czujnik VR lub HALL, to powinny mrugać diody na sterowniku opisane jako VR1/VR2. Jeśli nie mrugają - sygnał z czujnika nie dochodzi, czujnik jest wadliwy, czujnik jest innego typu niż obsługiwany przez sterownik. Jeśli mrugają a nadal odczytów brak, sprawdź czy masz zaznaczony odczyt z ABS w aplikacji, wpisaną poprawną liczbę zębów koronki ABS i koła wału korbowego. 

"Wartości ciśnień nie chcą się zapisywać do sterownika"

Były 3 takie przypadki, ale myślę że warto je opisać. Problem występował po wielu nieudanych próbach połączenia ze sterownikiem (uszkodzony port USB w komputerze), przy pracy z wcześniejszą wersją aplikacji i Windows 10 oraz w firmware na etapie migracji z platformy Teensy 3.5 na 4.0. W dwóch pierwszych przypadkach wystarczyło całkowicie wyczyścić pamięć sterownika i wgrać na nowo oprogramowanie sterujące (wszystko z poziomu środowiska Arduino), w ostatnim przypadku problem został rozwiązany dopiero po aktualizacji oprogramowania sterownika. 

"Jak wgrać firmware? Arduino, Teensyduino - co to? Jak zmienić parametry? To jakiś koszmar!" 

Problemy natury "programistycznej" wieku dojrzewania, bym to tak ujął :) Oprogramowanie sterownika (firmware) zostało stworzone jako Opensource przez programistów z pasją, dla których wpisywanie cyferek z klawiatury aby coś zmienić nie stanowiło problemu. W 2018 roku, jak zacząłem przygodę z tym sterownikiem, to ustawienie go było mega koszmarem, gdzie trzeba było znać mnóstwo dziwnych komend tekstowych i wysyłać je do sterownika aby przykładowo włączyć/wyłączyć TPS. Mogło to być (nie, ja wiem że to było) koszmarem dla wielu osób, które zakupiły pierwsze wersje sterownika. 
Z upływem czasu wprowadziłem oprogramowanie dla środowiska Windows, sukcesywnie zmieniając "tekstowe komendy" na proste przyciski, "check-boxy" w aplikacji.  Oprogramowanie z roku na rok się coraz bardziej rozwija. 
Najnowsza wersja sterownika (rev. C w momencie gdy to piszę) została praktycznie "wyleczona" z tych wszystkich koszmarów. Nie trzeba już wgrywać firmware po zmianach w mapach, nie trzeba już pamiętać dziwnych komend - wszystkie zmiany w sterowniku zrobisz już z poziomu nowej wersji aplikacji dla Windows, w trybie graficznym.